CMAD14

Yhteisömanagerit (community managers) tekevät töitä sosiaalisessa mediassa, jossa he ohjaavat verkostojaan haluttuun suuntaan. Heitä voidaan nimittää myös  verkkokoordinaattoreiksi, nettikätilöiksi tai verkostofasilitaattoreiksi.

CMAD-tapahtumassa yhteisömanagerit jakavat kokemuksiaan työstään ja sen muutoksesta Suomessa. Lisäksi tapahtumassa tutustutaan esimerkkeihin perinteisistä ja sosiaalisen median verkostoista sekä erilaisista toimintatavoista ja työkaluista.

Tämän vuoden ohjelmaan oli saatu tusinan verran caseja sekä näkökulmia. Etäosallistujan kannalta fantastista oli se että kaikki esitykset olivat valmiiksi verkossa ja lisäksi livestriimi toimi hyvin.

Päivän rakenne oli jaettu siten että sponsorit saivat aluksi hissipuhemahdollisuuden ja vielä erikseen iltapäivällä puheenvuoroja. Lisäksi heidän demoihinin/osastoihin pystyi tutustumaan työkalutunnin aikana.  Tutkimustunti esitteli yhteisömanagereita kiinnostavia tutkimuksia ja uutisia.  Lopuksi vielä arjen yhteisömanagerit esittelivät näkemyksiään.

Linda Saukko-Rauta teki jälleen erinomaiset visuaaliset  muistiinpanot #cmadfi tunnuksella.

Itselleni kolahtivat parhaiten alla olevat esitykset. Näihin oli saatu kiteteytettyä idea, asiakkaan ääni ja yhteisöllisyyden tarina.

Sonerapartio seuloo nettiä, etsii ongelmia ja ratkoo niitä  perusperiaatteilla: ilahduta, yllätä, auta, tuota lisäarvoa + älä mainosta ja tuputa.

Kolmen asiakkaan kokemukset työkaluista (Lync, Sharepoint, Yammer) havainnollistivat 1) Miten työkalun otettiin käyttöön ja miksi 2) Mihin työkalua käytettiin 3) Miten työkalun käyttö omaksuttiin 4) Johdon suhtautuminen työkaluun 5) Työkalun hyödyt 6) Haasteet 7) Vinkkejä muille

Sympaattinen tarina yhteisön synnystä, arvoista, promootioista, unelmista, luovuudesta sekä elinvoimaisena pitämisestä.

Lisäksi omaa sisäistä pohdintaa herättivät

Hyvin visualisoitu esitys kuinka Yammer-esimerkillä kuvataan yhteisöhaasteita Käsikirjoitus purki vaiheet 1) Määrittele visio  ja sitouta 2)  Yhdistä liiketoimintaan (ja hanki johdon tuki) 3) Työskentele sosiaalisesti askel kerrallaan 4) Luo menestystä, etene systemaattisesti 5)  Arvioi, sovella ja suuntaa uudelleen 6) Varaudu vastarintaan ja kysymyksiin.

Sosiaalinen intranet ei ole ilmoitustaulu, vaan sähköinen työpaikka jossa pyritään ymmärtämään toisia, yhteisöä ja kokonaisuutta paremmin sekä ketterämmin.

Itse keräsin päivän talkootyönä 80+ virikettä teemasta. Valitettavasti Pinterest ei anna järjestellä ketterästi taulujen sisällä, joten virikkeitä nostettiin sitä myöten kun niitä löytyi.

Livevirran toimittajat  poimivat  nostoja ja kuvituksia päivän virrasta.  Tässä minut herättäneitä twiittejä.

”Innostat yhteisöäsi parhaiten esimerkeillä, auttamalla ja opastamalla, kannustamalla, avoimuudella & positiivisuudella” / ”Voiko innostamista ulkoistaa?” / ”Pidän mielessä: ”En lannistu vaan innostun ja innostan.”

”Verkkosivut ja tiedotteet- so last season! Ei ihmiset tuu sun sivuille, sun pitää ite mennä sinne missä ihmiset on. / ”Fanit pitää löytää ja mennä mukaan keskustelihin.”

”Edessä on suuri kulttuurin muutos – nyt monelle some-sallistuminen on turhaan/väärin asiantuntijuuden vastakohta”

”Yrityskulttuuri muuttuu vain kokeilemalla, onnistumalla ja tekemällä.”

”Kun tapahtumaa järjestää parisataa henkilöä vapaaehtoisesti, osallistujat ovat hyvin motivoituneita.”

Etäosallistujan pahimmat puutteet olivat se ettei tunnelmaa voinut aistia käsin kosketeltavasti. Lisäksi työkaluihin olisi ollut mahtavaa tutustua kysymyssarjoin. Etänäkin se onnistui, mutta vähän vaivalloisemmin.  Tunnelmiin pääsi onneksi paremmin sisään koostevideon avulla.

Hieno päivä. Jään odottamaan tilaisuuden jälkihäntää eli ihmisten omia ajatuskoosteita ja tunnelmanostoja, joita on jo alkanut tulla….

Mainokset

2 vastausta artikkeliin “CMAD14”

  1. Kiitos koosteesta. Itselle nousi pinnalle ajatus siitä, että turhan paljon ollaan vielä pelkästään somekouluttajia, kun nimenomaan pitäisi päästä organisaation sisälle ja nostaa sieltä ne aiheet ja toimintatavat sekä oikeat työkalut ja kanavat. Näin suurempi mahdollisuus onnistua ja saada toiminnasta aidosti organisaation näköistä eikä päälleliimattua irtonaista höttöä. Jospa meidän somementoritoiminnasssa kytisi siemen tähän. sattumalat eteen nousi Zeelandin Janne Saarikon blogikirjoitus päivästä ja komppaan kyllä häntä: http://zeeland.fi/blogi/yhteisomanageri-on-liian-tarkea-tekija-yrityksellesi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s